Improvisation and Education / אימפרוביזציה וחינוך
AUTHORED BOOKS
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Counter-Education Today. This book contains three texts that were not yet published: 1. "Can't you see that the time has come in Israel for a counter-education that will prepare for self-initiated Jewish displacement?" 2. Beyond postmodern feminist critical pedagogy. It also contains an introduction to my work by Prof. Newton de-Olivera and Dr. Raquel Moraes. It also contains five chapters that were already published in various books and journals: 1. Bildung and critical theory facing post-modern education (Journal of Philosophy of Education) 2. Philosophy of peace education in a post-modern era (Educational Theory) 3. Adorno, critical theory and the possibility of non-repressive critical pedagogy (in Michael Peters, ed., Critical Theory and the Human Condition, 17-35). 4. Toward a non-repressive critical pedagogy (Educational Theory) 5. Walter Benjamin and Max Horkheimer – from utopia to redemption (Journal of Jewish Thought and philosophy). (in Portuguese) (180 pp.)
Gur-Ze'ev, I. (2010). Diasporic Philosophy and Counter-Education. Rotterdam: Sense Publishers.
Gur-Ze'ev, I. (2007). Beyond the Modern- Postmodern Struggle in Education: Toward Counter-Education and Enduring Improvisation. Sense Publishers.
מעבר למאבק מודרני - פוסטמודרני בחינוך
Gur-Ze'ev, I. (2007). Dialectics of Homeland and Diaspora in the Pedagogies of Exile in a Post- modern Era, Ramalla: Madar. (in Arabic)
הדיאלקטיקה של המולדת והגלות - החינוך הישראלי והפדגוגיות של הגלותיות בעידן הפוסט מודרני
جدلية الوطن والمنفى – التربية على المنفوية في عصر ما بعد الحداثة . رام الله: مدار
Book - part 1 , Book - part 2 , Book - part 3 , Book - part 4 , Book - part 5
Gur - Ze'ev I.& Lidor, R. (2007). Sport - Politics and Values. Hulon: David Rechgold Publications. (in Hebrew)
גור זאב, א. ולידור,ר.(עורכים). (2007). ספורט , פוליטיקה וערכים
Gur-Ze'ev, I. (ed.) (2005).Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New Critical Language in Education , Faculty of Education, university of Haifa: Haifa. Special issue of Studies in Education in a book form (Iyyunim Bachinuch).
תיאוריה ביקורתית ופדגוגיה ביקורתית בימינו - לקראת שפה ביקורתית חדשה בחינוך
Gur-Ze'ev, I. (ed.) (2005). The End of Israeli Academia?, Faculty of Education, University of Haifa: Haifa. Special issue of Studies in Education in a book form (Iyyunim Bachinuch) (in Hebrew).
?לקראת קץ האקדמיה בישראל
Gur-Ze'ev, I. (2004). Toward Diasporic Education . (Tel Aviv: Resling. (220 pp.) (in Hebrew).
לקראת חינוך לגלותיות
ARTICLES
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Beyond peace education – toward co-poiesis and enduring improvisation.
מעבר לחינוך לשלום - לקראת קו-פואזיס ואלתור עד
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). The false love affair between critical pedagogy and critical theory.
כזבו של ספור האהבה שבין הפדגוגיה הביקורתית לבין התיאוריה הביקורתית
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Humanistic education in an anti-humanistic era: toward self-distraction of humanity or toward the happy nomadism of the Diasporic eternal-improviser? in Gur-Ze'ev, Ilan: Becoming Moral in an Era of Mega Speed.
חינוך הומניסטי בעידן אנטי-הומניסטי - לקראת השמדתה-העצמית של האנושות או לקראת הנומדיות המאושרת של מאלתר-התמיד
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Conflicting trends in critical theory and its relevance to conflicting trends in critical pedagogy in face of the exile of Spirit. In Gur-Ze'ev, Ilan: The possibility of a New Critical language in Education.
מגמות סותרות בתיאוריה הביקורתית והרלוונטיות שלהן למגמות סותרות בפדגוגיה הביקורתית בעידן גלות הרוח
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).The nomadic existence of the eternal improviser and Diasporic philosophy in the era of high speed. In: Gur-Ze'ev, Ilan. Diasporic Philosophy and Counter-Education.
מאלתר-התמיד והפילוסופיה הגלותית בעידן של מהירויות גבוהות
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Hegemonic critical pedagogy and the poverty of its critical theory. in Ilan Gur-Ze'ev, The possibility of a New Critical Language in Education.הפדגוגיה הביקורתית ועניה של התיאוריה הביקורתית שעליה היא נסמכת
Ilan Gur-Ze'ev, (forthcoming). Philosophy of peace education in a post-metaphysical era. In Ilan Gur-Ze'ev, Diasporic Philosophy and Counter-Education
הפילוסופיה של החינוך-לשלום בעידן פוסט-מטאפיסי
Gur-Ze'ev, I.(forthcoming). The teachers status in an era of high speed. In D. Paz (ed.), The Status of Teachers in Israel.
מעמד המורה בישראל בעידן של מהירויות גבוהות
Gur-Ze'ev, I.(forthcoming).Toward an Educational Reform in Israel. (in Hebrew)
לקראת מהפכה חינוכית בישראל
Gur-Ze'ev, I. Heschel, Diasporic philosophy and counter-education from the roots of Judaism. (in Hebrew).
השל, פילוסופיה גלותית וחינוך-שכנגד ממקורות היהדות
Gur-Ze'ev, I. The temptation for being dissolved within the everyday-mystic of current capitalism - a review article.(in Hebrew).
הפיתוי להספגות במיסטיקה היומיומית של הקפיטליזם
Gur-Ze'ev, I. (2010). The death of God as progress, the death of the killer of God as the end of progress and education in the era of mega speed. Tabur (3).
מות האלוהים כקדמה, מותו של הורג האלוהים כקץ הקדמה והחינוך בעידן מהירויות-העל
Gur-Ze'ev, I. (2009) The Existential Threat and Spiritual Challenge of the New Anti-Semitism, lecture given at the New anti-Semitism conference, University of Haifa June 22, 2009.(In Hebrew)
אנטישמיות חדשה - אתגרים חינוכיים - הרצאת פתיחה בכנס האנטישמיות החדשה 22 ביוני 2009
Gur-Ze'ev, I. (2009) Rationale (in english): New anti-Semitism - educational challenges, The rationale of the New anti-Semitism conference, University of Haifa June 22, 2009.
אנטישמיות חדשה - אתגרים חינוכיים - רציונל כנס (בעברית) האנטישמיות החדשה שנערך באוניברסיטת חיפה, 22 ביוני 2009
Gur-Ze'ev, I. (2008). Autonomy and humanist education today?. In: Shila Shtienberg(ed.). Autonomy and education - Critical aspects.Tel-Aviv: Restling. (In Hebrew)
אוטונומיה וחינוך הומניסטי בימינו
Gur-Ze'ev, I. (2007). The end of the Odyssey of the verb, the work and the workers. Ofakim Hadashim, 41. (in Hebrew)
קץ מסעם המפרך של הפועל, הפועלים והפעולה
Gur-Ze'ev, I. (2007). Diasporic philosophy, counter-education and improvisation. Studies in Philosophy and Education 28 (November 2007) pp. 386-381.
פילוסופיה דיאספורית, חינוך שכנגד ואימפרוביזציה.
Gur-Ze'ev, I.(2007). Adorno, Horkheimer, Critical Theory and the Possibility of a Non-Repressive Critical Pedagogy.Ofakim Hadashim, 39. (in Hebrew)
אדורנו, הורקהיימר, תיאוריה ביקורתית ואפשריותה של פדגוגיה ביקורתית בלתי-דכאנית ממקורות היהדות
Gur-Ze'ev, I.(2007). The Special Cheerfulness of the Requiem for an End of Literary Era. Ofakim Hadashim, 37.(in Hebrew)
עליזותו המיוחדת של הרקוויאם לקץ עידן הספר
Gur-Ze'ev, I. (2006).Pre-conditions for humanist education and counter-education. Panim, 36: 41-50.(In Hebrew)
תנאי האפשרות של החינוך ההומניסטי והחינוך – שכנגד
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Diasporic philosophy, homelessness, and counter-education in context: the Israeli-Palestinian example. In: Masschelein, J. (ed.), Europa 2004, Leuven: Acco (this is a revised version of the article "can't you see that the time has come for a new, self-imposed, Jewish displacement?").
Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Driving as a manifestation of the essence of the current historical moment. In: Moisio, O. P., Suranta, J. (eds.), Critical Zeitdiagnosis of Historical Transformation, Global Politics, and Critical Education.
נהיגה - ביטויה של מהות הרגע ההיסטורי הנוכחי
Gur-Ze'ev, I., (2005). Critical Theory, Critical Pedagogy and diaspora today – toward a new critical language in education. In: Gur-Ze'ev (ed.), Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New critical Language in Education, Faculty of Education, University of Haifa: Haifa , pp. 7-34.
תיאוריה ביקורתית, פדגוגיה ביקורתית וגלותיות בימינו - לקראת שפה ביקורתית חדשה בחינוך +
Gur-Ze'ev, I. (2005). Beyond postmodern feminist critical pedagogy. In Gur-Ze'ev (ed.), Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New Critical language in Education , Faculty of Education, University of Haifa: Haifa, pp. 160-192.
מעבר לפדגוגיה ביקורתית פמיניסטית פוסטמודרניסטית
Gur-Ze'ev, I. Sports Education Facing Globalizing Capitalism.(2005). Policy Future in Education, pp. 203-220.
חינוך גופני, חינוך לספורט וגלובליזציה קפיטליסטית
Gur-Ze'ev, I. (2005). "Adorno and Horkheimer: negative theology, diasporic philosophy, and counter-education", Educational Theory 55:3, pp. 343-365.
אדורנו, הורקהיימר, תיאולוגיה נגטיבית, פילוסופיה דיאספורית וחינוך-שכנגד
Gur-Ze'ev, I. (2005).The university, the eternal-improviser, and the possibility of meaning in a post-modern era. in Ilan Gur-Ze'ev (ed.), The End of Israeli Academia? Haifa: 2005, pp.193-251. (in Hebrew).
האקדמיה, מאלתר-התמיד, ואפשריותה של משמעות בעולם פוסט-מודרני
Lectures
2007 Gur-Ze'ev, I. History and Higher Education In Israel. Lecture at the "History and Education" conference, University of Haifa, 10.07.2007.
היסטוריה ואקדמיה בישראל