Critical Theory / תיאוריה ביקורתית

Books

Gur-Ze'ev, I. (2010). Diasporic Philosophy and Counter-Education. Rotterdam: Sense Publishers.

Gur-Ze'ev, I. (2010). The Possibility/Impossibility of a New Critical language in Education, Rotterdam: Sense Publishers.

Gur-Ze'ev, I. (2007). Beyond the Modern- Postmodern Struggle in Education: Toward Counter-Education and Enduring Improvisation. Sense Publishers.

מעבר למאבק מודרני - פוסטמודרני בחינוך

Gur - Ze'ev I.& Roth. K.(ed.) (2007). Education in the Era of Globalizing Capitalism. Heidelberg: Springer.

חינוך בעידן של גלובליזציה קאפיטליסטית

Gur-Ze'ev, I. (2007). Dialectics of Homeland and Diaspora in the Pedagogies of Exile in a Post- modern Era, Ramalla: Madar. (in Arabic)

הדיאלקטיקה של המולדת והגלות - החינוך הישראלי והפדגוגיות של הגלותיות בעידן הפוסט מודרני

جدلية الوطن والمنفى – التربية على المنفوية في عصر ما بعد الحداثة . رام الله: مدار

Book - part 1 , Book - part 2 , Book - part 3 , Book - part 4 , Book - part 5

Gur - Ze'ev I.& Lidor, R. (2007). Sport - Politics and Values. Hulon: David Rechgold Publications. (in Hebrew)

גור זאב, א. ולידור,ר.(עורכים). (2007). ספורט , פוליטיקה וערכים

Gur-Ze'ev, I. (2007). Against the Industrialization of Israeli Academia.Haifa: University of Haifa (in Hebrew)

נגד תיעוש האוניברסיטאות בישראל- נייר עמדה

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Counter-Education Today. This book contains three texts that were not yet published: 1. "Can't you see that the time has come in Israel for a counter-education that will prepare for self-initiated Jewish displacement?" 2.Beyond postmodern feminist critical pedagogy. It also contains an introduction to my work by Prof. Newton de-Olivera and Dr. Raquel Moraes. It also contains five chapters that were already published in various books and journals: 1. Bildung andcritical theory facing post-modern education (Journal of Philosophy of Education) 2. Philosophy of peace education in a post-modern era (Educational Theory) 3. Adorno, critical theory and the possibility of non-repressive critical pedagogy (in Michael Peters, ed., Critical Theory and the Human Condition, 17-35). 4. Toward a non-repressive critical pedagogy (Educational Theory) 5. Walter Benjamin and Max Horkheimer – from utopia to redemption (Journal of Jewish Thought and Philosophy). (in Portuguese) (180 pp.)

Gur-Ze'ev, I. (ed.) (2005). The End of Israeli Academia?, Faculty of Education, University of Haifa: Haifa. Special issue of Studies in Education in a book form (Iyyunim Bachinuch) (in Hebrew).

?לקראת קץ האקדמיה בישראל

Gur-Ze'ev, I. (ed.), (2005). Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New critical Language in Education, Faculty of Education, University of Haifa: Haifa . Special issue of  Studies in Education in a book form (Iyyunim Bachinuch).

תיאוריה ביקורתית ופדגוגיה ביקורתית בימינו - לקראת שפה ביקורתית חדשה בחינוך

Gur-Ze'ev, I. (2004). Toward Diasporic Education.Tel Aviv: Resling. (220 pp.) (in Hebrew).

לקראת חינוך לגלותיות

Gur-Ze'ev, I. (2003). Destroying the Other's Collective Memory. New York: Peter Lang.

'ריצוץ התודעה הקולקטיבית של ה'אחר

Gur-Ze'ev, I. (1999). Modernity, Post-modernity and Education. Tel-Aviv: Ramot (in Hebrew).

מודרניות, פוסטמודרניות וחינוך בישראל

Gur-Ze'ev, I. (1997). Critical Theory and Education. Guest editor of Studies in Education 2, 2 (in Hebrew).

תיאוריה ביקורתית וחינוך

Gur-Ze'ev, I, (1996, 1997, 1990). Education in the Era of the Postmodern Discourse. Jerusalem: The Magnes Press, The Hebrew University (in Hebrew).

חינוך בעידן השיח הפוסטמודרניסטי

Gur-Ze'ev, I. (1996, 1997, 2000). The Frankfurt School and the History of Pessimism. Jerusalem: The Magness Press, The Hebrew University (in Hebrew).

אסכולת פרנקפורט וההיסטוריה של הפסימיזם

 

Articles         

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).The nomadic existence of the eternal improviser and Diasporic philosophy in the era of high speed. In: Gur-Ze'ev, Ilan. Diasporic Philosophy and Counter-Education.

מאלתר-התמיד והפילוסופיה הגלותית בעידן של מהירויות גבוהות

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).The New Anti-Semitism – Educational Challenges.

האנטישמיות החדשה - אתגרים חינוכיים

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Beyond peace education – toward co-poiesis and enduring improvisation.

מעבר לחינוך לשלום - לקראת קו-פואזיס ואלתור עד

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Improvisation, violence and peace education.

אימפרוביזציה, אלימות וחינוך לשלום.

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). The false love affair between critical pedagogy and critical theory.

כזבו של ספור האהבה שבין הפדגוגיה הביקורתית לבין התיאוריה הביקורתית

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Humanistic education in an anti-humanistic era: toward self-distraction of humanity or toward the happy nomadism of the Diasporic eternal-improviser? in Gur-Ze'ev, Ilan: Becoming Moral in an Era of Mega Speed.

חינוך הומניסטי בעידן אנטי-הומניסטי - לקראת השמדתה-העצמית של האנושות או לקראת הנומדיות המאושרת של מאלתר-התמיד

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).Conflicting trends in critical theory and its relevance to conflicting trends in critical pedagogy in face of the exile of Spirit. In Gur-Ze'ev, Ilan: The possibility of a New Critical language in Education.

מגמות סותרות בתיאוריה הביקורתית והרלוונטיות שלהן למגמות סותרות בפדגוגיה הביקורתית בעידן גלות הרוח

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming).The nomadic existence of the eternal improviser and Diasporic philosophy in the era of high speed. In: Gur-Ze'ev, Ilan. Diasporic Philosophy and Counter-Education.

מאלתר-התמיד והפילוסופיה הגלותית בעידן של מהירויות גבוהות

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Hegemonic critical pedagogy and the poverty of its critical theory. in Ilan Gur-Ze'ev, The possibility of a New Critical Language in Education. הפדגוגיה הביקורתית ועניה של התיאוריה הביקורתית שעליה היא נסמכת

Gur-Ze'ev, I., (forthcoming). Philosophy of peace education in a post-metaphysical era. In Ilan Gur-Ze'ev, Diasporic Philosophy and Counter-Education

הפילוסופיה של החינוך-לשלום בעידן פוסט-מטאפיסי

Gur-Ze'ev, I.(forthcoming).Toward an Educational Reform in Israel. (in Hebrew)

לקראת מהפכה חינוכית בישראל

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). The otherness of the Other and the possibility of revisiting the roots of Judaism . (In Hebrew)

גור זאב, א. (בדפוס). האחרות של ה'אחר' והשיבה למקורות היהדות

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). Diasporic philosophy, homelessness, and counter-education in context: the Israeli-Palestinian example. In: Masschelein, J. (ed.), Europa 2004, Leuven: Acco (this is a revised version of the article "can't you see that the time has come for a new, self-imposed, Jewish displacement?").

פילוסופיה דיאספורית, היות בן-בלי-בית וחינוך-שכנגד: המקרה הישראלי/פלסטיני

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). "Max Horkheimer's Political Theology as a New Jewish Diasporic Philosophy", in: Schmidt, C. (ed.), Political Theology Today  (in Hebrew).

התיאולוגיה הפוליטית של מקס הורקהיימר כפילוסופיה דיאספורית יהודית חדשה

Gur-Ze'ev, I. (forthcoming). "In Praise of Diasporic Freedom - On the Edification of the Jewish Spirit of the Remnants of the Zionist Project" (in Hebrew).

בשבח החירות שבגלותיות: על הנערות הרוח היהודית מחורבות הפרויקט הציוני

Gur-Ze'ev, I.Reforms - or an educational revolution in Israel? (In Hebrew).

רפורמות או מהפכה חינוכית בישראל?

Gur-Ze'ev, I. The temptation for being dissolved within the everyday-mystic of current capitalism - a review article.(in Hebrew).

הפיתוי להספגות במיסטיקה היומיומית של הקפיטליזם

Gur-Ze'ev, I.History studies and academia in Israel. (a lecture given in 2007). (In Hebrew)

לימודי ההיסטוריה והאקדמיה בישראל

Gur-Ze'ev, I. The poverty and oppression-instinct of Israeli critical pedagogy - a review article. (in Hebrew)

ענייה ודכאנותה של הפדגוגיה הביקורתית בישראל

Ilan Gur-Ze'ev, (2010).Philosophy of peace education. In: G. Salomon (ed.) Handbook on peace education. New York: Psychology Press.

הפילוסופיה של החינוך

Gur-Ze'ev, I.& Harpaz, Y.(2010). An Interview with Yoram Harpaz: Striving for constant mobility - A conversation with Ilan Gur-Ze'ev. Hed-hachinuch,84(4): 82-89(In Hebrew).

ראיון עם יורם הרפז תחת הכותרת :חותר לניידות מתמדת. שיחה עם אילן גור-זאב

Gur-Ze'ev, I. (2010). New anti-Semitism: the meta-narrative of progressive thinking in the 21st century. 'Eretz Acheret', 55:24-30 (In Hebrew).

האנטישמיות החדשה: מטא-נארטיב של הכוחות הפרוגרסיביים במאה ה 21

Gur-Ze'ev, I. (2010).New anti-Semitism and the re-crucifixion of the Jew as an ecstatic quasi-redemption in the era of the exile of God's assassin. Academia:21, 8-11 (In Hebrew).

האנטישמיות החדשה וצליבתו-מחדש של היהודי כישועה אקסטאטית בעידן גלות הורג האלוהים

Gur-Ze'ev, I. (2010). The death of God as progress, the death of the killer of God as the end of progress and education in the era of mega speed. Tabur (3).

מות האלוהים כקדמה, מותו של הורג האלוהים כקץ הקדמה והחינוך בעידן מהירויות-העל

Gur-Ze'ev, I. (2009). Citizenship under fire - a review article. Studies in Philosophy and Education 28 (2009), pp. 171-184.

Gur-Ze'ev, I. (2009) The Existential Threat and Spiritual Challenge of the New Anti-Semitism, lecture given at the New anti-Semitism conference, University of Haifa June 22, 2009.(In Hebrew)

אנטישמיות חדשה - אתגרים חינוכיים - הרצאת פתיחה בכנס האנטישמיות החדשה 22 ביוני 2009

Gur-Ze'ev, I. (2009) Rationale (in english): New anti-Semitism - educational challenges, The rationale of the New anti-Semitism conference, University of Haifa June 22, 2009.

אנטישמיות חדשה - אתגרים חינוכיים - רציונל כנס (בעברית) האנטישמיות החדשה שנערך באוניברסיטת חיפה, 22 ביוני 2009

Gur-Ze'ev, I. (2007). The end of the Odyssey of the verb, the work and the workers. Ofakim Hadashim, 41. (in Hebrew)

קץ מסעם המפרך של הפועל, הפועלים והפעולה

Gur-Ze'ev, I.(2007) Education in the era of capitalist globalization. Ofakim Hadashim 40 (November 2007).

חינוך בעידן הגלובליזציה הקפיטליסטית

Gur-Ze'ev, I. (2007). Diasporic philosophy, counter-education and improvisation. Studies in Philosophy and Education 28 (November 2007) pp. 386-381.

פילוסופיה דיאספורית, חינוך שכנגד ואימפרוביזציה.

Gur-Ze'ev, I.(2007). Adorno, Horkheimer, Critical Theory and the Possibility of a Non-Repressive Critical Pedagogy.Ofakim Hadashim, 39. (in Hebrew)

אדורנו, הורקהיימר, תיאוריה ביקורתית ואפשריותה של פדגוגיה ביקורתית בלתי-דכאנית ממקורות היהדות

Gur-Ze'ev, I.(2007). The Special Cheerfulness of the Requiem for an End of Literary Era. Ofakim Hadashim, 37. (in Hebrew)

עליזותו המיוחדת של הרקוויאם לקץ עידן הספר

Gur-Ze'ev, I.(2007). self-inflicted exodus in Israel. Hed- Hahinuch, 6: 66-68. (in Hebrew)

עולים לגולה

Gur-Ze'ev, I. (200 7). The rebirth of the Spirit of Judaism from the remnants of Zionism. Ofakim Hadashim, 33. (In Hebrew).

יקיצת רוח היהדות מחורבות הפרויקט הציוני

Gur-Ze'ev, I. (200 7). Sport, values and politics in the era of globalizing capitalism. In: Gur - Ze'ev I.& Lidor, R. [ed.]. Sport - Politics and Values. Hulon: David Rechgold Publications. (in Hebrew)

ספורט, ערכים ופוליטיקה בעידן הגלובליזציה הקפיטליסטית

Gur-Ze'ev, I.(2007). Against the Industrialization of the Academy and the Privatization of the Universities .'Globes Daily', 09.01.2007.(In Hebrew).

נגד האינדוסטריאליזציה של האקדמיה והשתת הגיון השוק על האוניברסיטאות

Gur-Ze'ev, I. (2007). Introduction - Education and its Influence on Humans in the Capitalist Society , In: Segev, N. Education and its Influence on Humans in the Capitalist Society . Q. Bialik: Haduvdevan. pp. 11-14. (In Hebrew)

דמדומיות - החינוך והשפעתו על חיי האדם בחברה הקפיטליסטית

Gur - Ze'ev I.& Roth. K. (2007). Introduction - Education in the era of globalizing capitalism. In: Gur - Ze'ev I.& Roth. K. (ed.). Education in the era of Globalizing Capitalism. Heidelberg: Springer

Gur-Ze'ev, I. (2006). Toward a New Critical language in Education. lecture given at the Oxford mini-conference: Toward a new critical language in education, New College, Oxford, 2 April, 2006.

Gur-Ze'ev, I.(2006). Israeli Self-Displacement. In: Masschelein and Simons, Maarten (eds), Europa anno 2006, Leuven: Voorburg. pp. 97-108. (In Dutch)

לקראת גלות-מרצון מישראל

Gur-Ze'ev, I.(2006). Is it possible and if so should we try and save Israeli Higher Education?

?האם אפשר והאם ראוי להציל את החינוך – הגבוה בישראל

Gur-Ze'ev, I.(2006). Post-colonialism, new racism, new anti-Semitism, and the boycott of Israeli academia. Lecture at the Oxford PESGB 2006 Conference.

פוסטקולוניאליזם, אנטישמיות חדשה והחרם על האקדמיה הישראלית

Gur-Ze'ev, I. (2006). Driving as a manifestation of the essence of the current historical moment. In: Moisio, O. P., Suranta, J. (eds.), Critical Zeitdiagnosis of Historical Transformation, Global Politics, and Critical Education, Rotherdam: Sense Publications, pp. 161-190. 

נהיגה - ביטויה של מהות הרגע ההיסטורי הנוכחי

Gur-Ze'ev, I. (2005). "Globalizing Memory, the Holocaust, and Postmodern Messianism", in: Weiss, Y. (ed.), Memory and Amnesia – The Holocaust in Germany, Tel Aviv: Hakibutz Hameuchad, 419-428. Thanks to Yifat Weiss for permitting this publication.

הזיכרון הגלובליסטי, השואה והמשיחיות הפוסטמודרנית

Gur-Ze'ev, I. (2005). Sports Education Facing Globalizing Capitalism. Policy Future in Education, pp. 203-220.

חינוך גופני, חינוך לספורט וגלובליזציה קפיטליסטית

Gur-Ze'ev, I., (2005). Critical Theory, Critical Pedagogy and diaspora today – toward a new critical language in education. In: Gur-Ze'ev (ed.), Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New critical Language in Education, Faculty of Education, University of Haifa: Haifa , pp. 7-34.

תיאוריה ביקורתית, פדגוגיה ביקורתית וגלותיות בימינו - לקראת שפה ביקורתית חדשה בחינוך

Gur-Ze'ev, I. (2005). "Adorno and Horkheimer: negative theology, diasporic  philosophy, and counter-education", Educational Theory 55:3, pp. 343-365.

אדורנו, הורקהיימר, תיאולוגיה נגטיבית, פילוסופיה דיאספורית וחינוך-שכנגד

Gur-Ze'ev, I. (2005).The university, the eternal-improviser, and the possibility of meaning in a post-modern era.In Ilan Gur-Ze'ev (ed.), The End of Israeli Academia? Haifa: 2005, pp.193-251. (in Hebrew).

האקדמיה, מאלתר-התמיד, ואפשריותה של משמעות בעולם פוסט-מודרני

Gur-Ze'ev, I., (2005). Feminist critical pedagogy and critical theory today. Journal of Thought 40: 2, 55-72.

פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית ותיאוריה ביקורתית בימינו

Gur-Ze'ev, I. (2004). Love and education: revisiting the symposium in a post-modern era. Kwartalnik Pedagogiczny, 1.

חינוך ואהבה - קריאה-מחדש בדיאלוג "המשתה" בעידן פוסט-מודרני

Gur-Ze'ev, I. (2005). Beyond feminist postmodern critical pedagogy. In Gur-Ze'ev (ed.), Critical Theory and Critical Pedagogy Today - Toward a New Critical language in Education , Faculty of Education, University of Haifa: Haifa, pp. 160-192.

מעבר לפדגוגיה הביקורתית הפמיניסטית הפוסטמודרניסטית

Gur-Ze'ev, I., (2004). "Can't you see that the time has come for self-imposed exodus by the Jews?" ("Seht ihr nicht, dass die Zeit reif ist fuer einen neuen Exodus  der Juden?". Paedagogische Korrespondenz

?הלא תראו כי היגיעה השעה ליציאת מצרים עכשווית של היהודים מישראל

Gur-Ze'ev, I. (2004). "Education for Diasporic Life in Israel" in Gur-Ze'ev, I., Toward Diasporic Education. (Tel Aviv: Resling. (220 pp.) (in Hebrew).

Thanks  to "Resling" for permitting this publication. The Website of "Resling".

 ? אחרית דבר: חינוך לגלותיות בישראל

Gur-Ze'ev, I. (2003). "Socrates, counter-education, and Diasporic love in a postmodern era". Journal of Thought, 38: 3, 41-66.

Gur-Ze'ev, I. (2003). Educational consultation in a post-modern era. Nefesh, 15-16, 36-58 (in Hebrew).

ייעוץ חינוכי בעידן פוסט-מודרני

Gur-Ze'ev, I. (2003). "Critical theory, critical pedagogy and the possibility of counter-education". In: Peters, M., Lankshear, C., and Olssen, M. (eds.), Critical Theory  and the Human Condition: Founders and Praxis, New York: Peter Lang, 17-35. 

תיאוריה ביקורתית, פדגוגיה ביקורתית ואפשרויותו של חינוך - שכנגד

Gur-Ze'ev, I. (2003). "Holocaust/Nakbah Memories as Israeli/Palestinian Homeland", in Gur-Ze'ev, I.,

Destroying the Other's Collective Memory, New York: Peter Lang Publishers, pp. 25-50.

Thanks for permitting this publication. The Website of Peter Lang Pub.

Gur-Ze'ev, I. "The Diasporic Philosophy and the Possibility of Meaning in a Postmodern World" (in Hebrew).

התיאולוגיה הפוליטית של מקס הורקהיימר כפילוסופיה דיאספורית יהודית חדשה

 Gur-Ze'ev, I. (2003). "Bildung and critical theory in the face of postmodern education". In Loevlie, L.,  Mortensen, K. P. and Nordenbo, S. E. (Eds.), Educating Humanity - Bildung in Postmodernity, Oxford: Blackwell , pp. 75-92.          

Gur-Ze'ev, I. (2003). Adorno, Horkheimer, Critical Theory, and the Possibility of a Nonrepresive Critical Pedagogy. In Peters, M. and Lankshear, C. (ed.). Critical Theory and the Human Condition - Founders and Praxis. New York: Peter Lang, pp. 17-35.

אדורנו, הורקהיימר ואפשריותה של פדגוגיה ביקורתית לא-דכאנית

Gur-Ze'ev, I. (2003), Cybersex as the solution to all challenges of western philosophy, Studies in Philosophy and Education 22, pp. 317-323.

סייברסקס כאתר הפיתרון של כל בעיות הפילוסופיה המערבית

Gur-Ze'ev, I. (2003). The 31th floor: The tower of the university of Haifa and Zionist Phalocentrism. In Shenhav, Y. (ed.), Merhav, Adama, Bait. Jerusalem and Tel-Aviv: Hakibutz Hame'uhad and Van-Leer Institute, pp. 257-261 (in Hebrew).

מגדל אוניברסיטת חיפה ומגדל בבל והפאלוגוצנטריזם של המפעל הציוני

Gur-Ze'ev, I. (2002). Martin Heidegger, transcendence, and the possibility of counter-education. In Peters, M. (ed.), Heidegger, Education and modernity. Oxford: Rowman & Littlefield, pp. 65-80. 

מרטין היידגר, טרנסצנדנציה ואפשרותו של חינוך-שכנגד

Gur-Ze'ev, I. (Summer 2002). Bildung and Critical Theory facing Post-modern Education, Journal of Philosophy of Education, 36:3, 391-408.

בילדונג ותיאוריה ביקורתית לנוכח החינוך הפוסט-מודרני

Gur-Ze'ev, I. (Winter 2002). Reflexo, reflex?o e contra-educa??o? (A translation of the English version of: Reflectivity, reflection and counter-education)

רפלקטיביות, רפלקסיה וחינוך-שכנגד

Gur-Ze'ev, I. (Winter 2002). possםvel uma educaחדo crםtica no ciberespaחo? (A translation of the English version of: Critical Education in the Cyberspace?).

Comunicacões, 9:1, pp. 72-98.

?חינוך ביקורתי בסייברספייס

Gur-Ze'ev, I. (2001). The normalizing education, counter-education and reflection, Studies in Education, Vol.5, No1, P.133-158 (in Hebrew).   

החינוך המְנרמל, החינוך-שכנגד והרפלקסיה         

Gur-Ze'ev, I. (2001). Challenging the deception of leftist emancipatory education. In Pedagogy, Culture and Society, 9: 2, 279-288.

Gur-Ze’ev, I. (2001). Postmodernism, values and value education in Israel. In Iram, Y., Shkolnikov, S., Cohen J. & Shechter E. (eds.), Crossroads: Values and Education in Israeli Society. Jerusalem: The Ministry of Education Press, pp. 91-155 (in Hebrew).

פוסטמודרניזם, ערכים, וחינוך ערכי בישראל

Gur-Ze'ev, I. (2000). Defeating the enemy within: expl;oring the link between Holocaust education and the Arab/Israeli conflict. Religious Education, 95:4, 373-401.

Gur-Ze'ev, I. (2000). Critical education in cyberspace? Educational Philosophy and Theory, 32:2, 209-231.

Gur-Ze'ev, I. (2000) The metaphysics of traffic accidents and education towards an alternative public sphere, Journal of Thought, 35: 3, 37-66.

Gur-Ze'ev, I. (15.9.1999). The Danse Macabre of the production of the "facts", The "self", and the "Other". Ha'aretz Sefarim, 342, 11 (in Hebrew).

ריקוד המוות של ייצור "העובדות", ה"אני" וה"אחר"

Gur-Ze'ev, I. (Winter 1999) A response to my critics, Educational Theory, 49, 140-141.

תשובה למבקריי

Gur-Ze'ev, I. (1999). Cyberfeminism and education in the era of the exile of spirit. Educational Theory, 49: 4, 437-454.

סייבר- פמיניזם וחינוך בעידן גלות הנפש

Gur-Ze'ev, I. (1999). Cyberfeminism and education in the era of the exile of spirit. Conference Papers. The Philosophy of Education Society of Great Britain, Oxford, 303-313.

סייבר- פמיניזם וחינוך בעידן גלות הנפש

Gur-Ze'ev, I. (1999). Knowledge and violence. In Encyclopedia of Philosophy of Education (on line).

ידע ואלימות

Gur-Ze'ev, I. (1999). Max Horkheimer and Education. In Encyclopedia of Philosophy of Education (on line).

מקס הורקהיימר וחינוך

Gur-Ze'ev, I. (1999) The production of literacy in the Israeli culture industry, Curriculum Studies, 7:3, 409-427.

על ייצורו של תחום האוריינות בחרושת התרבות הישראלית

Gur-Ze'ev, I. (1998). Walter Benjamin and Max Horkheimer: From utopia to redemption, Journal of Jewish Thought and Philosophy, 8, 119-155.

ולטר בנימין ומקס הורקהיימר

Gur-Ze'ev, I. (1998). Modernity, postmodernity and the Enlightenment in the Israeli context. Ha'aretz Sefarim, 277, 11.

מודרניות, פוסטמודרניות ושאלת הנאורות בהקשר הישראלי

Gur-Ze'ev, I. (1998). Toward a nonrepressive critical pedagogy. Educational Theory, 48:4, 463-486.

לקראת פדגוגיה ביקורתית לא-דכאנית

Gur-Ze'ev, I. (1997). The art and the struggle over transcendence from insignificance. Ha'aretz Sefarim, 240, 12 (in Hebrew).

החריגה מהיעדר המשמעות של ייצור ה"אני", ה "העובדות" והשיח בדבר ה"שחרור"

Gur-Ze'ev, I. (1997) Knowledge. In H., Kashti, (ed.), Educational Lexicon, 222-225 (in Hebrew).

ידע וחינוך

Gur-Ze'ev, I.(1997) Social reproduction and education. In H., Kashti, (Ed.), Educational Lexicon, 339-340 (in Hebrew).

שעתוק תרבותי וחינוך

Gur-Ze'ev, I. (1997) Postmodernism and education. In Y., Kashti, (Ed.), Educational Lexicon, 301-302 (in Hebrew).

פוסטמודרניזם וחינוך

Gur-Ze'ev, I. (1997). Feminist Critical Pedagogy. Papers of the Conference. Philosophy of Education Society of Great Britain, Oxford, 195-203.

פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית

Gur-Ze'ev, I. , (1997) "Central challenges of today's critical pedagogy", Studies in Education 2: 2, pp. 9-52 (in Hebrew).

בעיית-היסוד של החינוך הביקורתי בימינו

Gur-Ze'ev, I. (1996). Aporia of emancipatory education: The case of multicultural education. Papers of the Conference. Philosophy of Education Society of Great Britain, Oxford, 129-133.

אפוריה בחינוך המשחרר: החינוך הרב-תרבותי כמשל

Gur-Ze'ev, I. (1995). Henry Giroux: Critical Pedagogy? Iyyun, 44: 4, 419-442 (in Hebrew). A brief summery of the article was published in Iyyun, 45, 1, 111.

?הנרי ג'ירו - פדגוגיה ביקורתית

Gur-Ze'ev, I. (1995). The vocation of higher education. Papers of the Conference, Philosophy of Education Society of Great Britain, Oxford, 169.

ייעודו של החינוך הגבוה

Gur-Ze’ev, I. (1994). Love and education in Plato’s Symposium. Studies in Education, 59-60, 5-23 (in Hebrew).

חינוך ואהבה במחשבת סוקרטס - עיונים ב"המשתה" בעידן השיח הפוסטמודרניסטי

Gur-Ze'ev, I. (1991). Art and utopia: Friedrich Schiller and Herbert Marcuse. Collections for Socialist Thought. 15, 179-194 (in Hebrew).

אסתטיקה ואוטופיה: פרידריך שילר והרברט מרכוזה

Gur-Ze'ev, I. Reflection in education and in counter-education, Studies in Education (in Hebrew).

רפלקסיה בחינוך ובחינוך-שכנגד

Gur-Ze'ev, I. George Lukacs. In H., Gordon, (ed.), Encyclopedia of Existentialism, Westpoint: Greenwood Press, 279-281.

ג'יאורג' לוקאס

 

Lectures

2007 Gur-Ze'ev, I. History and Higher Education In Israel. Lecture at the "History and Education" conference, University of Haifa, 10.07.2007.

היסטוריה ואקדמיה בישראל

 

ALL LINKED ARTICLES ARE DRAFTS AND DIFFER FROM THE ACTUAL PUBLISHED ARTICLES IN THE ABOVE JOURNALS. FOR THE PUBLISHED VERSIONS OF THE ARTICLES PLEASE GO TO THE VARIOUS ARENAS OF PUBLICATION.  

 

T.V. SHOWS